Buenos Aires, paardrijden en een verandering! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Louise Vierstraete - WaarBenJij.nu Buenos Aires, paardrijden en een verandering! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Louise Vierstraete - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, paardrijden en een verandering!

Blijf op de hoogte en volg Louise

06 Mei 2013 | Argentinië, Córdoba

Hola chicos!
Tijd voor een nieuwe update, want inmiddels is het alweer mei! Maar eerst even over de laatste dagen van april, want ik ben daarin namelijk 3 dagen in Buenos Aires geweest. De week daarvoor was niet bepaald een normale werkweek. Maandag was er een 'bus strike'. Er zijn ontzettend veel problemen hier in Argentinië met allemaal ontevreden mensen en daardoor ook veel protesten. De busmaatschappijen besloten ook van zich te laten horen en gingen staken. Er reed de hele dag geen enkele bus in de stad en daarmee ligt ook echt alles meteen plat. De bus is het belangrijkste vervoersmiddel en het enige alternatief is de taxi maar die zijn in verhouding met de bus erg duur en bovendien op zo'n dag allemaal bezet. Dus mijn werk ging niet door omdat heel veel leerlingen ook niet eens op school konden komen. Dinsdag kwam ik op school aan bij mijn klas voor die dag en die vertelden mij dat de lerares ziek was.. Of in ieder geval dat ze gewoon niet op was komen dagen. (Deze lerares is echt mijn favoriet haha maar niet heus.. En uiteraard wel degene met wie ik het meest werk). Maar goed ik ging naar de mevrouw die daar op school de roosters hoort te regelen enzo en ik vroeg wat ik nu moest doen. Ze keek me een beetje stom aan en zei dat ik maar naar huis moest gaan en de leerlingen vermaakten zich wel in een tussenuur. Nouja ik was helemaal naar school toegekomen dus om nou meteen weer weg te gaan.. Heb uiteindelijk nog een paar leerlingen die wilden geholpen dus was het in ieder geval nog een beetje nuttig haha. De rest van de klas was ondertussen van alles en nog wat aan het doen wat in ieder geval niet met school te maken had. Liepen door de gang te schreeuwen etc, niemand die het iets boeit of er wat van zegt.
Woensdag is m'n vrije dag en toen kwam Mart hier om te lunchen, heel gezellig en Cuca had uiteraard alles uit de kast gehaald haha heel lief. Daarna hebben we samen een boterkoek gemaakt, echt super simpel en lekkeeeer jummie! Ondertussen was het nogal een chaos hier in huis want er moest van alles geverfd worden en ook iets met elektra. Er liepen dus nog 3 mannen in huis en Cuca was een beetje gestressed maar uiteindelijk is het allemaal goedgekomen! De andere kamer (waar Mandy eerst in sliep, die beter is want heeft een bureau en daar lig je niet met je hoofd bij de weg buiten) moest ook nog geverfd worden en dat was nu gebeurd dus kon ik lekker naar die kamer toe! Donderdag zou ik weer werken met m'n favoriete juf maar aangezien ik natuurlijk niet weer voor niks wilde komen had een van de meisjes uit die klas aangeboden om mij te smsen als ze er niet zou zijn. En ze was er niet! Dit keer omdat ze een examen had voor haar toeristen opleiding haha tsja.. Maar super fijn van dat meisje want daardoor kon ik dus gewoon thuis blijven en kwam ik niet weer voor niks! Vrijdag eindelijk een normale werkdag die lekker om 7.30 begon maar ook snel weer eindigde want om 13 uur ging de bus naar Buenos Aires eindelijk! Natuuuurlijk kregen we pech onderweg en kwam ik 2 uur later aan, maar hé het blijft Argentinië. Kwam om 1 uur 's nachts in het hotel aan waar Mandy al was dus kon meteen lekker gaan slapen. Het hotel was in de buurt San Telmo, één van de oudste buurten met ook een bekende grote markt. Het heette Tango Suites en was heel leuk want elke kamer had een eigen soort thema en alle muren waren beschilderd met typische Argentijnse dingen en er stonden ook allerlei poppen door het hotel heen, waaronder Maradonna die aan een van de ontbijttafels zat haha. Zaterdag zijn we als oppertoeristen die we zijn lekker in de Tourist Bus gegaan waarmee je langs alle hoogtepunten door de stad gaat. Wel een relaxte manier om alles te kunnen zien en je kan steeds uitstappen en weer instappen dus was ook een soort taxi! We zijn naar de begraafplaats geweest waar onder andere het graf van Eva Peron is. Indrukwekkend hoor, alle graven zijn een soort mini kerkjes en heel mooi onderhouden. Alleen de elite van Buenos Aires ligt daar dan ook. We besloten vanuit daar te lopen naar het hotel maar dat hadden we beter niet kunnen doen want het begon te regenen aaaah verschrikkelijk hard. Volgende dag naar onder andere de buurt La Boca geweest. Staat bekend om de kleurrijke huizen en de tango die daar op straat overal wordt gedanst. Verder wel heeeel toeristisch maar wel leuk om geweest te zijn. Ook nog langs het voetbalstadion geweest wat heel leuk schijnt te zijn haha maarja ik ben uiteraard niet de grootste voetbalfan. Daarna door naar Puerto Madero, het rijkere en nieuwe deel van BA. Daar kwamen we ineens langs een groot soort monument die Reina de Holanda heette! (koningin van Nederland). Werd me niet echt duidelijk waarom het er was maar wel grappig haha. 's Avonds zijn we naar een echte Argentijnse Parilla geweest, een steakhouse. En toen kregen we toch een groot stuk vlees haha allemachtig. Was wel echt super lekker! Maandag naar het grote theater geweest, de obelisco gezien en naar Chinatown geweest (alhoewel dat wel tegenviel haha). Buenos Aires is een grote en leuke stad, maar het deed me eigenlijk best wel aan Cordoba denken maar dan in het groot. Er was heel veel onderhoud aan de straten enzo en er werden allerlei dingen gebouwd waardoor het wel iets lelijker leek allemaal. Ook had ik in m'n hoofd iets anders voorgesteld, een vergelijking gemaakt met Parijs, Barcelona etc. Maar ik ben echt absoluut niet meer in Europa en dat drong wel heel erg tot me door, het is hier gewoon armer en ook duidelijk een ander continent. Dus dat beeld is wel even bijgesteld! Ondanks dat heb ik me wel heel erg vermaakt en is het een leuke stad om geweest te zijn. Om 23 uur met de bus naar huis en uiteindelijk 's ochtends de 30e net op tijd thuis om de kroning te kunnen zien! Die was hier live op tv te zien en dat had als grootste, of eigenlijk enige, reden Maxima. En jeetje ik heb wel gelachen haha. Ze deden net alsof Máxima de koningin van Nederland werd enne oja ze had ook nog een man die iets van koning werd. Maar echt, het ging de hele dag over Maxima Maxima en nog is Maxima. Alsnog wel leuk om te zien hoor, kreeg er wel een beetje heimwee gevoelens van haha. 's Middags zou ik Spaans hebben tot ik gebeld werd door Projects. Er was een 'surprise bus strike' die meteen in ging dus helaas dat ging niet door want het is echt veel te ver om te lopen en m'n lerares kon daardoor ook niet komen. Ondertussen was het ook alweer de laatste dag van Mart dus zijn we samen naar het park gelopen en daar even lekker gezeten en afscheid genomen! Afgelopen donderdag is er een nieuw meisje in huis gekomen! Rianne uit Canada en ze is 21. En vanaf dat moment is er voor mij echt even iets veranderd haha. Ze praat weinig tot eigenlijk geen Spaans en dat zorgde ervoor dat ik ineens de tolk ben (huhhhh?!). Ik kon me helemaal inleven hoe zij zich voelde zo die eerste dag en nu was ik ineens degene die 'ervaren' was en eigenlijk al best veel weet van het Spaans, het leven hier en de stad. Super grappig om dat zo te merken haha. Dus was het ook tijd om haar donderdag alvast een deel van de stad te laten zien enzo en haar een beetje te leren kennen! 's Avonds hadden we een social in een bar in de stad en jeetje er is zoveel veranderd. Bijna alle vrijwilligers die ik kende zijn weg en er is een hele lading nieuwe bijgekomen. Wel heel leuk dat dat zo snel veranderd en er zitten hele leuke mensen bij! Kon het niet te laat maken want op vrijdag ging m'n wekker weer om 6 uur... En toen heb ik dus gewerkt, snel geluncht en daarna als een speer door naar Spaans (eindelijk weer een keer haha). 's Avonds zijn we uit geweest waardoor ik zaterdag overdag niks meer heb gedaan haha. Zondag was het weer tijd voor iets leuks en dat was dit keer paardrijden! Nou zullen de meeste van jullie me niet snel op een paard zien denk ik haha en ik zag het ook nog niet zo voor me, maar hoorde dat het heel leuk was om een trip te doen door de natuur hier. Dus waarom niet! Met z'n 6en zijn we naar La Cumbre geweest en kregen we bij dat bedrijfje/boerderij eerst mate met z'n allen. De Argentijnen zijn echt zo gastvrij en aardig! Ondertussen werden de paarden klaargemaakt en konden we gaan! Het was echt onwijs leuk en we hadden een super mooi uitzicht vanaf een berg. En m'n paardje deed het gelukkig heel goed haha hij was wel gewend aan bange onervaren toeristen. Nu wel spierpijn trouwens zooo die spieren gebruik ik normaal echt niet haha en ik mis m'n wekelijkse lesje ballet ook wel. 's Avonds weer terug hier en lekker gegeten en daarna m'n bed in! Vandaag gewerkt bij het 6e jaar die gelukkig wel een wat beter niveau hebben dan de andere leerlingen waarmee ik werk. Een van de jongens was trouwens beledigd want hij was me blijkbaar tegengekomen laatst in de stad ergens maar ik had hem genegeerd hahaha. Niet expres natuurlijk maar ik heb inmiddels zo'n 50 verschillende leerlingen dus die ken ik echt niet allemaal! En tja nu is het dus alweer mei, ik ben bijna op de helft en heb nog veel dingen die ik wil gaan doen! Maar er is genoeg tijd en nu ook genoeg leuke mensen die ook van alles willen doen dus dat is super! Het weer is nog steeds erg fijn en in Nederland is het nu ook eindelijk lekker hoorde ik?! Ik heb weer wat foto's die ik op facebook zal zetten en dan heb ik jullie wel weer genoeg verteld denk ik haha wat een lap. En zelfs nu vergeet ik waarschijnlijk weer van alles te vertellen over die (soms) gekke Argentijnen met hun gebruiken en manieren. Maar het is wel echt een land waar je je heel welkom voelt en dat komt vooral door de mensen die zo open zijn. Dus ondanks de bussen die het soms niet doen, het eindeloze wachten en het gestaar naar m'n haar hou ik het hier nog wel 7 weekjes uit hoor!

Saludos y besos,
XXXX Louise

  • 07 Mei 2013 - 00:28

    Machteld:

    Wat een verhaal ik heb het al 2x gelezen hoor! Stoer om zo'n rit op een paard te maken wel gezellig met zo'n hele groep he? Foto's ook geweldig. ben benieuwd naar je volgende uitje. Hoop dat je pakketje deze week aankomt! un beso xxx mamsie hahaha

  • 08 Mei 2013 - 00:06

    Marlou:

    Hoi louise, wat een leuk verslag en wat fijn dat je ons op de hoogte houdt. Heel veel plezier,
    Marlou

  • 08 Mei 2013 - 13:04

    Ans Schouten:

    Leuk weer zo'n verhaal. Lijkt me een een avontuur geworden om nooit meer te vergeten.
    Je steekt er nog wat van op, ha,ha
    Geniet ervan en ga zo veel mogelijk bekijken.

    groetjes,
    Ans

  • 12 Mei 2013 - 22:50

    Ingrid Ronde:

    Blijft leuk hè, als ineens iemand jouw hulp nodig heeft. En nog leuker als het je lukt om die hulp te geven.
    We vinden het hartstikke leuk om af en toe wat te lezen hoor! Ga zo door.
    Groetjes de Rondjes.

  • 17 Mei 2013 - 21:40

    Sirkka:

    Hai hai griet

    Meid wat maak je leuke dingen mee!
    Ik geniet van je verhalen. Het is net of ik er ook even ben.
    Heel veel plezier nog.
    liefs Sirkka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Hallo allemaal! Hierbij mijn reisblog waarmee ik jullie op de hoogte ga houden van alles wat ik meemaak tijdens mijn reis in Argentinië.

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 19055

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: