Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Louise Vierstraete - WaarBenJij.nu Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Louise Vierstraete - WaarBenJij.nu

Het echte leven is begonnen!

Blijf op de hoogte en volg Louise

08 April 2013 | Argentinië, Córdoba

Hola chicos! Daar ben ik weer vanuit het heerlijk zonnige Argentinië. Vandaag ben ik er alweer precies twee weken en die zijn toch eigenlijk wel erg snel gegaan. Gelukkig is de Pasen weer voorbij, die voor mij dit jaar dus zonder brunch en eieren zoeken was, en is het hier voor mijn gevoel nu echt begonnen! Maandag ben ik met twee andere vrijwilligers van Projects een dagje naar Villa General Belgrano geweest, een stadje ongeveer twee uur met de bus vanaf Cordoba. Dit staat bekend als een stadje met heel veel Duitsers, omdat de immigranten van na de oorlog zich hier hebben verzameld ofzo. In ieder geval houdt dat in dat het daar het hele jaar Oktoberfest is en er alleeeen maar Duitse souvenir winkeltjes zijn te vinden met grote bierglazen en lelijke shirts, petjes en andere dingen. Maar de Argentijnen zelf vonden het volgens mij geweldig haha, het was best druk. Maar goed, wij hadden verwacht dat er ook nog wel iets te doen zou zijn naast bier drinken en naar Duitse muziek luisteren, dus wij naar the tourist office en die zeiden dat er wel een hele mooie berg was om te beklimmen. Ja leuk natuurlijk, maar ik had mn sandaaltjes aangetrokken.. Toch maar gedaan en het was best leuk! Foto's zet ik op facebook.

Dinsdag was het een beetje regenachtig hier. Gelukkig niet zo erg als in Buenos Aires, weet niet of jullie er veel van hebben meegekregen maar er waren daar hele erge overstromingen in een wijk daar en er zijn ook iets van 60 mensen omgekomen.. Heel erg en hier uiteraard 5 dagen lang de hele dag door op elk televisiekanaal te vinden haha dat is dan wel weer typisch. Maar goed, we hadden het idee om misschien naar de bioscoop te gaan, alleen draaide er alleen kinderfilms dus zijn we maar geëindigd bij de Starbucks en heb ik 's avonds thuis met Cuca gepraat over van alles en nog wat. Alhoewel zij vooral gepraat heeft en ik het probeerde te begrijpen. Maar het ging best goed! Ben er wel achter gekomen dat ze niet extreem katholiek is, maar bijvoorbeeld wel tegen homoseksualiteit is, of in ieder geval tegen het homohuwelijk en eigenlijk vindt ze het allemaal maar niks. En ze haat China maar ik kon niet helemaal begrijpen waarom haha.

Woensdag had ik 's ochtends weer Spaans en ik zou 's middags eigenlijk alvast aan het werk gaan in een soort dagopvang, maar omdat deze was overvallen in het weekend was ie de hele week gesloten en ging het dus niet door.. Wel jammer want had dus niet veel te doen die dag. Kan me nu ook niet echt iets leuks herinneren haha dus zal wel niks gedaan hebben.

Donderdag even de stad in geweest voor goed muggenspul want ik zit helemaal onder #$#@! en ook opzoek gegaan naar een stekker voor mn laptop en heb er eentje gevonden dus dat is wel fijn. Ook aan een presentatie gewerkt waarin ik mezelf moest voorstellen en ook moest vertellen over Nederland, want vrijdag was mn eerste echte werkdag er dan ook eindelijk na 1,5 week!

En die werkdag begon al om 7.30 aaaaaah ik dacht dat ik van de bakkers tijden af zou zijn voor 3 maanden! Ik werk dus op een publieke middelbare school in het centrum met ongeveer 800 leerlingen. (volgens mij zijn het er trouwens minder want zo groot is het niet). Samen met mijn coordinator Natalia ging ik erheen en jeetje, dit was pas m'n echte cultuurshock denk ik. Het gebouw is van binnen echt heeeel oud en erg lelijk. Het is ook helemaal kaal, er hangt af en toe een a4tje met een mededeling ofzo maar meer ook niet, grauw en grijs. De dag begint hier altijd met een soort praatje van de principal van de school aan alle leerlingen en hierbij stonden ze allemaal heel netjes per klas te luisteren. Maar toen de bel ging om 7.30 begon de chaos hoor. Iedereen stormde naar z'n klas en langzaam kwamen er steeds een paar leraren binnen druppelen. Ik werd voorgesteld aan de eerste Engelse lerares waar ik mee zou gaan werken en haar les was vandaag in het computerlokaal. Dit was het 5e jaar en ze waren dus allemaal ongeveer 16/17, maar het klasje bestond maar uit 10 leerlingen. Er schijnt een nieuw soort systeem sinds dit jaar te zijn waarbij ze keuzevakken hebben enzo, maar het was allemaal erg ingewikkeld en de leraren snappen er zelf volgens mij ook vrij weinig van. In ieder geval, ik had heel trots m'n usb stick meegenomen voor de presentatie maar er was geen beamer te bekennen en de computers waren allemaal al iets ouder dus hadden ook oude versie van powerpoint waardoor m'n presentatie het niet deed.. Voor niks aan gezeten dus. Toen kwam ik er al erg snel achter dat het niveau van Engels heeeel maar dan ook heeel slecht is. Ze hadden al moeite om te zeggen 'my name is...' dus laat staan dat ze vragen aan me konden stellen. En aangezien mijn Spaans nog niet heel goed is wordt het de eerste paar weken lastig denk ik. Maar ze waren wel allemaal heel aardig hoor! Ze geloofden alleen echt niet dat ik 17 was haha ik was minstens 24 zei er eentje. Na een korte pauze van 10 minuten op naar het Franse klasje. Deze lerares praat alleen frans en spaans en jeetje het frans dat ik in nederland sprak is hier totaal weg. Waarschijnlijk door het spaans leren en verder praat ik hier alleen maar engels dus drie talen tegelijk is een beetje te veel van het goede. Waarschijnlijk ga ik dus ook met deze klas stoppen maar ik kijk het een weekje aan. Daarna weer een Engelse les met nog minder kinderen en een nog slechter niveau engels. Deze lerares vertelde me dat leraren hier helemaal geen opleiding hoeven te doen, als ze de taal spreken is dat genoeg. Nou dat zegt dus wel al wat over hoe het er hier aan toe gaat. Ook is er een totaal gebrek aan discipline. Het boeit gewoon allemaal niets. Het boeit de leerlingen niet, de leraren ook niet. Totaal geen motivatie ofzo en best frustrerend om te zien, maar misschien daarom ook wel een uitdaging om ze echt iets te leren! En ik heb de jongens in ieder geval al een zinnetje geleerd: 'do you have a boyfriend?' haha en ik natuurlijk volmondig 'ÝES I DO'. Na helemaal gesloopt weer thuis te zijn gekomen lekker geluncht en beetje geslapen. Elke vrijdagavond heeft Cuca een etentje met 4 vrienden waarbij ze dan om de beurt bij elkaar gaan eten. Deze vrijdag was het bij Cuca thuis en het was de bedoeling dat Mandy en ik mee zouden eten! We begonnen uiteraard met het voorgerecht om 22 uur en toen dus de hele tijd Spaans gepraat (of een poging gedaan tot). Om 00 uur klaar en toen mocht ik eindelijk slapen haha want ik was helemaal uitgeput van steeds zo aandachtig luisteren en natuurlijk ook die eerste werkdag. Maar was wel erg leuk!

Zaterdag was de wekelijkse social van Projects, en dit keer gingen we naar Cuesta Blanca, waar we heerlijk de hele dag op een strandje bij een rivier hebben gelegen. Eindelijk een beetje bruin geworden dus ook! Ook was zondag Pim jarig en dat kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan, dus had ik vanuit hier met wat hulp van mama in nederland een taart bij goemans besteld met een foto en tekst! En die kon Pim dan zaterdag gaan ophalen als verrassing. Hij was super mooi geworden dus helemaal blij mee dat het was gelukt! Zaterdagavond eerst wat met Mart gedronken, nederlands meisje dat hier voor een maand is, en daarna met haar en wat andere vrijwilligers uitgeweest. Heel gezellig!

Zondag eerst maar is lekker uitgeslapen en 's middags naar de dierentuin hier in Cordoba geweest met Mandy en Mart. Was heel leuk maar de leefomstandigheden voor die beesten zijn hier wel even anders dan in de nederlandse dierentuin hoor. Kleine oppervlakten en bijvoorbeeld de olifant zag er niet heel gezond uit. Maar toch wel leuk om even te zien, dieren zijn altijd leuk! Daarna naar een marktje geweest die hier elke zaterdag en zondagavond is. Beetje te druk, maar wel leuke spulletjes. Ook verkochten ze allemaal lekkere stukken taart en we hadden een taart met kokos en dulce de leche (dat caramelspul) genomen, heeeel lekker. 's Avonds thuis gegeten en meteen gaan slapen.

En vandaag heb ik toch wel even een stap gemaakt hoor haha, heb m'n was naar een wasserette gebracht! Dus ik hoop heel erg dat ze het niet verpesten ofzo, maar het zal wel goedkomen. Kan het morgen ophalen dus ben benieuwd.. En nu heb ik met Mart in de stad afgesproken om wat te drinken en plannen te maken om samen dingen te gaan doen en heen te gaan. Morgen weer werken, want elke maandag ben ik vrij! Super lekker natuurlijk als verlenging van het weekend. Vanavond ook nog even Spaans huiswerk maken en dan zijn de eerste twee weken dus alweer om. Heel leuk om al jullie reacties te lezen hoor! Blijf het vooral doen haha dan doe ik het ook. En ik zal wat nieuwe foto's op facebook zetten. Mijn kamergenootje die ik dus nog nooit had gezien heeft gisteren trouwens haar spullen opgehaald en woont nu de laatste maand bij haar Argentijnse vriend. Cuca is nogal pissig op haar omdat ze steeds niks liet horen en het is wel grappig haha want dan gaat ze heel snel praten, maar toch snap ik wel waar ze het ongeveer over heeft. 'Loco loco chica'. Maarja ik heb m'n kamer dus nu echt voor me alleen. Mandy gaat de 15e weg en 2 mei komt er een meisje uit Canada voor een maand. Ben benieuwd! Nou ik hoop dat alles goed gaat in Nederland, het wordt daar nu in ieder geval ook een beetje mooi weer. Heb het steeds meer naar m'n zin hier en besef ook dat 3 maanden eigenlijk helemaal niet heel lang is. Ik hoop dat het verhaal niet te lang is voor jullie haha, maar ik vind het leuk om zoveel mogelijk te vertellen van mijn leventje hier!

XXXX

  • 08 April 2013 - 22:14

    Machteld:

    Helemaal niet te lang hoor je verhaal, heerlijk om het allemaal te lezen. Ook al spreken we elkaar regelmatig er zijn toch altijd belevenissen die ik nog niet gehoord had. Fijn dat je nu een beetje gesetteld raakt en het echte leven begint te kennen. heel veel liefs en een dikke zoen!!

  • 08 April 2013 - 22:28

    Opa 4:

    Mooi verhaal ik heb er van genoten en zal het doorsturen aan oma
    dikke kus
    groet opa

  • 08 April 2013 - 23:16

    Wanda:

    Wat leuk, Louise, om zoveel te horen over je leventje daar, nu het dan eindelijk is begonnen na de saaiste Pasen van je leven!! dat je steeds weer voor onverwachte gebeurtenissen staat is nog niet veranderd, begrijp ik. Het loopt steeds anders dan je zou verwachten. Gefeliciteerd met de verjaardag van Pim! En nu veel plezier met andere vrijwilligers en veel sterkte en succes met je werk op de school!
    groetjes van Wanda


  • 08 April 2013 - 23:21

    Ans Schouten:

    Hoi Louise,

    zo leuk je verhalen te lezen. Ik kijk elke dag of er al iets is, ha,ha.
    Die schooljongetjes hebben geen verstand. Jou 23 of zo schatten.
    Maar het komt misschien omdat je wijzer bent, meer levenswijsheid hebt of minder kinderlijk bent.
    Leuk al die verschillende ontmoetingen he en natuurlijk allemaal ander voedsel.
    En natuurlijk heerlijk fruit. Ik herinner me van Mexico dat het fruit dat we hier ook hebben, daar veel lekkerder was. Nou ik wens je nog veel leuke belevenissen toe.

    groetjes,
    Ans

  • 08 April 2013 - 23:36

    Pim:

    Wat Machteld zegt, helemaal niet te lang! Het liefst lees ik een heel boek over al je dingen daar haha, have fun met alles daar loesje & zoals je weet hebben we genoten van de taart, was je er toch een beetje bij. Morgen krijg je trouwens de foto's ervan. desde Holanda con amor ;)

  • 09 April 2013 - 00:31

    Henny:

    Heeee Louise,
    Heb net je verslagen gelezen. Geweldig!!!!! Wat beleef jij veel. Hoop wel dat je nog Nederlands kan spreken als je terugkomt, want Spaans wordt wel een probleem.
    Ga genieten en vooral alles beleven wat er te beleven valt.
    Liefs, Henny

  • 11 April 2013 - 17:34

    Josefien:

    He Louise,

    Ik heb net je verslag gelezen en het is zo beeldend geschreven, dat ik een beetje het gevoel heb ook in Argentinië te zijn. Wat heerlijk dat je je draai gevonden hebt en dat je zelfs al zegt dat 3 maanden eigenlijk helemaal niet zo lang is. Geniet er nog maar lekker van! xx van Josefien.

  • 17 April 2013 - 09:21

    Marlou:

    Hoi Louise, wat fijn dat je zo veel hebt opgeschreven, nu kunnen we je echt een beetje volgen. Ik was een week in de VS en moest daar erg hard werken dus ik kom er nu pas aan toe. Ik wens je nog heel veel plezier daar en hoop gauw weer van je te horen, Liefs,'
    Marlou

  • 18 April 2013 - 10:17

    Sirkka :

    Hai hai Louise

    Hartstikke leuk zo n verhaal. Geniet er flink van want het is zo voorbij!
    liefs Sirkka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louise

Hallo allemaal! Hierbij mijn reisblog waarmee ik jullie op de hoogte ga houden van alles wat ik meemaak tijdens mijn reis in Argentinië.

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 19050

Voorgaande reizen:

Landen bezocht: